2017/11/24
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مفید، دکتر فرشاد مؤمنی روز پنجشنبه در مراسم سالگرد آیت الله العظمی موسوی اردبیلی که در دانشگاه مفید برگزار شد، اظهار داشت: این فقیه فرزانه مرد بزرگی بود که حقوق بسیار عظیمی و عمدتا ناشناخته ای بر جامعه ما دارد.
همه ما کم و بیش میدانیم که در دنیای واقعی یک امر انتزاعی مجردی به نام اقتصاد که مستقل از وجوه اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشد نداریم بنابراین فهم اندیشههای اقتصادی مرحوم آقای موسوی اردبیلی هم طبیعتاً بدون شناخت منظومهی اندیشههای ایشان امکانپذیر نیست.
این استاد دانشگاه افزود: با توجه به اینکه کشورمان با کمال تأسف به ویژه از جنبه اقتصادی شرایط بسیار خطیر و نگران کنندهای را تجربه میکند من فکر میکنم ورود به بحث درباره اندیشههای ایشان از این زاویه مناسبتر باشد.
او با بیان اینکه وقتی که اوضاع دچار بحران میشود باید به بنیان های اندیشهای برگشت، گفت: در این بازگشت به بنیانهای اندیشهای اکنون نوعی اتفاق نظر وجود دارد که قابلیتهای توسعهای هر کشور را بیش از هر چیزی از طریق سنجش قدرت انعطاف آن کشور برای روبرو شدن با شوکهای کوچک و بزرگ آن کشور میفهمند و این قدرت انعطاف در واقع مهمترین نتیجه فهم سطح توسعه یافتگی یا توسعه نیافتگی یک کشور محسوب میشود.
مؤمنی تصریح کرد: وقتی میگوییم باید به بنیان ها برگردیم این بنیان ها بسیار سرنوشت سازند و برخورد سهلانگارانه میتواند بسیار پرهزینه باشد کما اینکه برای امروز ما اینگونه هست.
او گفت: در ساحت اندیشهای آن چیزی که به اعتبار یافتههای تجربی متعدد میشود با اطمینان درباره آن صحبت کرد، یک اصطلاح روش شناختی است با عنوان وقوف روش شناختی به مسئلهی نقص اطلاعات، گفته میشود که هر گاه چنین وقوفی وجود نداشته باشد چه در ساحت معرفت دینی و چه در ساحت معرفت علمی ما به سمت جزمیت و تسلب حرکت میکنیم و در چنین مناسباتی شکنندگیها در همهی عرصههای حیات جمعی افزایش پیدا میکند.
این صاحب نظر حوزه اقتصاد ادامه داد: آن چیزی که من به اعتبار شاید بیش از چهل سال بهرهگیری از محضر مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی میتوانم به شما گواهی بدهم این است که در نسل ایشان ما با طیفی از اسلام شناسان بزرگ مواجه بودیم که اینها این وقوف روش شناختی را داشتند و چون اینطور بود شما میبینید که کم و بیش الگوهای رفتاری و اندیشهایشان خیلی به هم نزدیک است، شما از این زاویه شاید نزدیکترین فرد به مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی را بتوانید آیت الله شهید دکتر بهشتی ببینید.
او عنوان کرد: شما وقتی به اسلوب روش شناختی شهید بهشتی و موسوی اردبیلی نگاه میکنید میبینید همسانیها حیرتانگیز است، عقل محوری، قرآن محوری، عدالت محوری، و توجه به دانش.
مؤمنی ادامه داد: به نظر من در ساحت معرفت دینی بزرگترین نقصی که اکنون اجازهی بهبود وضعیت در کشور ما را نمیدهد ضعف بنیادی در زمینهی دانش چگونگی در نظام رسمی آموزش حوزوی ماست و امتیاز بزرگ امثال آیت الله موسوی اردبیلی و شهید بهشتی و آقا موسی صدر و مرحوم مطهری این بود که این ها این وقوف روش شناختی را داشتند بنابراین میتوانستند با اندیشههای شبه طالبانی و شبه داعشی و شبه القاعدهای به نام دین مرزبندی کنند و اگر ما بخواهیم یک مقدار ژرفتر به این مسئله نگاه کنیم میتوانیم برگردیم تا آستانه ایام حکومت علی بن ابیطالب علیه السلام و شیوهای که خوارج با ایشان برخورد میکردند.
او افزود: از این جهت اگر ما بخواهیم در واقع به شکل اصولی جایگاه خدمات و اندیشههای درخشان و بعضاً منحصر به فرد مرحوم موسوی اردبیلی را ریشه یابی کنیم باید برگردیم و به آن بنیانهای اندیشهای ایشان توجه بایسته داشته باشیم.
استاد دانشگاه توضیح داد: اگر میخواهید وضع و منزلت و عظمت اندیشهای مرحوم آیت الله العظمی موسوی اردبیلی را خوب متوجه شوید باید قبل از اینکه به اندیشههای اقتصادی ایشان نگاه کنید به نگاه ایشان به مسئلهی ارتداد نگاه کنید.
او گفت: با نگاه به دیدگاه های آیت الله العظمی موسوی اردبیلی درباره مسئله ارتداد متوجه میشوید که فقط با یک چنین نگاه انسانی است که میشود نظم اجتماعی مستقر رو به بالندگی و پایداری ایجاد کرد.
مؤمنی گفت: در دوره آیت الله موسوی اردبیلی هم قوه قضائیه کاستی کم نداشت ولی درخشان ترین دوره همان ایام است و این چیزی نیست که مبنای صرفاً نظری داشته باشد، شواهد تجربی ثبت شدهی رسمی روی این مسئله اذعان میکند.